Volvo P1800

De Volvo P1800 werd in april 1961 in productie genomen was ontworpen door Pelle Petterson. In eerste instantie kon Volvo het model wegens een tekort aan productiecapaciteit niet zelf assembleren en gebeurde dit bij Jensen in Engeland op een carrosserie die bij Pressed Steel in Schotland werd gemaakt. Na 6.000 exemplaren besloot Volvo de productie zelf ter hand te nemen in verband met de kwaliteitsproblemen in 1968 verhuisde ook de productie van de carrosserieën naar Zweden. Vanaf dat moment veranderde de typeaanduiding van P1800 naar 1800 S. In 1969 werd het voertuig voorzien van injectie en veranderde de typeaanduiding naar 1800 E. In 1971 wordt de coupe hertekend door Jan Wilsgaard en als Volvo 1800 ES in productie genomen. In 1973 werd de productie gestaakt om in 1985 indirect opgevolgd te worden voor de Volvo 480 ES. In totaal werden er 47.484 exemplaren geproduceerd van dit model waarvan 39.407 coupés en 8.077 Combi-Coupés.
Het getaxeerde exemplaar betreft een Volvo P1800 E Coupé uit productiejaar 1971 in dit jaar zijn in totaal 4.750 exemplaren geproduceerd. Het getaxeerde exemplaar staat voor het eerste geregistreerd in 1972 echter uit het chassisnummer blijkt het een in 1971 geproduceerd voertuig te zijn. Het voertuig is rond 1990 geheel gerestaureerd door de huidige eigenaar.